Jak jezdí Škoda Octavia G-Tec na zemní plyn?
13.9.2016
Vyzkoušeli jsme vůz Škoda Octavia Combi G-Tec ve stupni výbavy Style s pohonem na zemní plyn a byli jsme zvědaví hlavně na odlišnosti od verzí s konvenčním typem pohonu.
Jak se liší od běžné octavie? První rozdíl je patrný už v momentě, kdy přicházíme k vozu – na zadním skle je povinná nálepka s označením CNG, které zřetelně identifikuje, že se jedná o vůz s pohonem na plyn. Vozidla s tímto označením mají zákaz vjezdu do podzemních garáží (výjimkou jsou pouze podzemní garáže, ve kterých jsou čidla úniku plynu). Po otevření kufru na první pohled poznáme, že zavazadlový prostor má Škoda Octavia Combi na CNG o něco menší – je to 480 litrů – ve srovnání s běžnou octavií kvůli nádrži na benzin i plyn o 130 litrů méně. O něco menší zavazadlový prostor je nicméně vstupenkou k velice úsporné jízdě – u octavie se uvádí normovaná spotřeba 3,5 kg zemního plynu na 100 km, i kdybychom kalkulovali se 4 kg a s cenou CNG 26 Kč za kilogram, je možné ujet jeden kilometr za jednu korunu. To si ale tak trochu odpracujeme častějším tankováním – dojezd na plyn je cca 410 km.
Plyn se zárukou
Další odlišnost z uživatelského pohledu objevíme, pokud otevřeme dvířka tankování, kde je možné nalézt kromě běžného tankovacího hrdla pro benzín také tankování plynu – nutné je přitom poznamenat, že pokud zvolíme vůz, který byl již v továrně předurčen k provozu na plyn, skýtá to celou řadu výhod. Například právě sebelépe dodatečně instalované plynové tankování i kompletní technologie nikdy nebudou tak dobře vypadat jako to originální z výroby, ošemetné jsou i přestavby nových vozů, na které se pak už nemusí vztahovat záruka jinak garantovaná výrobcem..
Synergie s navigací
V případě naší testované Octavie a jejího stupně výbavy je nutné poznamenat, že v Mladé Boleslavi myslí opravdu na vše. Ukazatel stavu paliva je zde přímo propojen s vestavěnou navigací. Ta je zase opatřena databází čerpacích stanic s CNG. Když začne plyn v nádrži ubývat, nabídne se nám volba nejbližších benzínek. Čerpacích stanic se stlačeným zemním plynem není mnoho, a možnost vyhledání té nejbližší je více než užitečná. I když tuto synergii chválíme, doporučili bychom ji jako inspiraci i pro další funkcionality. Naše Octavia je také vybavena systémem pro rozpoznávání dopravních značek Traffic Sign Recognition, pokud minete značku s rychlostním omezením, na displeji vedle tachometru pak po celou dobu svítí symbol této dopravní značky – a u Traffic Sign Recognition jsme právě zaznamenali, že zde synergie s databází GPS chybí. Během testovacích jízd se nám totiž několikrát stalo, že systém v obci špatně vyhodnotil značku na konci úseku, kde je dopravním značením upravena povolená rychlost. Tedy tam, kde se nachází šedá kulatá značka „Konec nejvyšší dovolené rychlosti“ B20b nebo „Konec všech zákazů“ B26 - v obci toto označení vždy znamená, že po úseku např. s povolenou rychlostí 80 km/h začíná opět úsek s padesátkou, systém toto ale vyhodnotil jako povolenou rychlost 90 km/h – toto se nám stalo například na výjezdu z Prahy Strakonickou ulicí, kde asi kvůli tomu, že město vybírá peníze na úsekovém měření rychlosti připraven tak trochu chyták – po úseku s osmdesátikilometrovou rychlostí navazuje úsek s padesátkou, což je možné dvěma způsoby – buď značkou „50“, přitom je zvolen druhý způsob – pomocí značky „Konec nejvyšší rychlosti“. Což mnohé řidiče mate a bohužel zmátlo i naši octavii, stačilo by propojení systému s navigací, která by systému řekla, že jsme v obci. Strakonická je v těchto místech čtyřproudou komunikací, působící dojmem, že se jedná o dálnici, jenže to by musela být takto označena značkou IP14a, proto je tu pouze padesátikilometrová rychlost.
Ale pořád platí skutečnost, že za řízení automobilu jsou zodpovědní hlavně jeho řidiči. Ve většině případů rozpoznávání značek samozřejmě funguje na jedničku a připomenutí rychlostního limitu je v dnešní hektické době vítanou pomocí – řada řidičů se nevěnuje plně řízení a přehlédnutí rychlostního limitu může přinejmenším znamenat nepříjemnost v podobě pokuty a bodového hodnocení.
Kromě úspor na spotřebě paliva mají vozidla na stlačený zemní plyn asi o 20 % nižší emise CO2 než vozy na benzin či naftu. V souvislosti se zaváděním nízkoemisních zon o nich ještě uslyšíme a ŠKODA Octavia G-tec ukazuje, že soužití se zemním plynem může být vcelku příjemné.