Osedlali jsme pracanta do terénu - test vozu Nissan Navara
9.9.2016
Vyzkoušeli jsme Nissan Navara NP300 v plnokrevné terénní verzi s manuální převodovkou a uzávěrkou diferenciálu.
Po přesednutí z klasického osobáku střední třídy navara působí dojmem jízdy v tanku, z poměrně vysoko umístěného sedadla řidiče je slušný výhled, řidič je také krytý mohutnou kapotou, korba pak vůz předurčuje pro využití všude tam, kde je potřeba vozit náklady v terénu. V naších končinách to může být například zásobování penzionu někde vysoko v horách, provoz farmy. Navara také dobře poslouží pro převážení těžkých přívěsů (až 3,5 tuny!), je rovněž možné, že někdo kouzlu pickupu propadne, neboť i emoce, jak známo, při výběru automobilu hrají svou roli. Ale i pro toho, kdo jezdí výhradně po silnici může hrát pickupu do karet racionální důvod v podobě tuhého rámu podvozku – a opět se musíme vrátit k připodobnění k tanku – řidiči se mohou v navaře cítit opravdu bezpečně.
Pětibodové zavěšení
I my jsme si navaru za týden testovacích jízd velice oblíbili, i když jsme jezdili převážně po silnici, auto rozhodně nezapadá do kategorie předsudků o offroadech na asfaltu – tedy že by jízda byla extrémě houpavá či drncavá. Naopak při stavu některých českých silnic je offroad této kategorie více než vhodný i pro běžný provoz, také přejezd různých příčných prahů a dalších překážek nečiní žádné problémy, je až mile překvapující, jak jsou příčné prahy téměř neznatelnou překážku. Aktuální Nissan Navara dosahuje lepších a komfortněších jízdních vlastností u verze double cab i díky novému – pětibodovému zavěšení zadní nápravy, které pomáhá, jak jsme sami při řízení zjistili – lepší ovladatelnosti vozidla. Délka vozu 5120 mm zase není velkým problémem při parkování – na displeji je díky parkovacímu asistentu testované verze slušný přehled o situaci kolem celého vozu.
Funkce do težkého terénu
Abychom se zmohli na více, než na pouhé městské kavárenské úvahy o pickupech, vyrazili jsme na opravdovou farmu, na kterou ani nevede asfaltka, a tam jsme využili všechny možnosti Nissanu Navara – rozvoz sena v náročném terénu i další aktivity zvládl na jedničku, přechod z asfaltu na nezpevněnou komunikaci prakticky nebyl poznat. Uzávěrka diferenciálu zase pomohla tam, kde by se nechytal ani běžný vůz s pohonem všech kol – tedy například za situace, kdy jsou obě levá kola na extrémně kluzkém povrchu jako bláto či led, a pravá na pevném povrchu (nebo naopak), je teprve uzávěrka diferenciálu tím, co nám pomůže z takové šlamastiky vyjet. To jsme si ověřili i v praxi. Režimy pohonu se ovládají všechny jedním prvkem na středové konzoli, pro silnici je tu kvůli úspoře paliva varianta jen s pohonem zadních kol, pak klasické 4x4 a 4x4 s uzávěrkou diferenciálu. Tuto volbu ale – jako pozorní čtenáři návodu – v souladu s instrukcemi – volíme jen pokud je zařazen neutrál a sešlápnutá spojka. Pro jízdu v terénu jsou tu i další užitečné funkce - 4Lo pomáhá v prudkých kopcích, pro jejich sjíždění je tu asistent HDC.
To nejdůležitější na každém autě ale je jeho motor. Navara má diesel 2.3 dCi s výkonem 120 nebo 140 kW. Osazení této pohonné jednotky bylo hlavním důvodem, proč navara prošla na konci minulého roku modernizací. Trendem současnosti je downsizing kvůli emisním normám, což pochopitelně platí i pro náš pickup, který se musel rozloučit s původními agregáty - čtyřválcem 2.5 dCi a šestiválcem 3.0 dCi, nový motor je nicméně se spotřebou, která se snížila o 25 procent významným příspěvkem k ekonomice provozu. Nissan Navara NP300 je dobrou volbou všude tam, kde potřebují pracanta do drsných podmínek či tahouna těžkých přívěsů, své úkoly nesporně zvládne na jedničku.
Motorizace
Typ 2.3 dCi
Objem válců (cm3) 2298
Největší výkon (kW/ot. za min) 120/3750 140/3750
Točivý moment (N.m/ot. za min) 403/1500 450/1500
Počet převodových stupňů 6 man./7 aut.
Průměrná spotřeba (l/100 km) 7,0/8,7
Cena Double Cab od (Kč bez DPH) 629 339
Základní údaje
Délka/šířka/výška (mm) 5120-330/1850/1780-1840
Rozvor (mm) 3150
Pohotovostní hmotnost (kg) 1807-1963
Celková hmotnost (kg) 3010
D/š/v nákl. prostoru (mm) 1578-1788/1560/474
Šířka mezi podběhy (mm) 1130
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) 3500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) 750
Světlá výška (mm) 208-223
P/Z nájezdový úhel (°) 29,4-31/24,4-25,6