1RR.CZ 1. realitní revue

Test ojetého rapidu s 1,2 TSI

23.3.2021

Ke krátkému redakčnímu testu jsme zapůjčili od AAA Auto Škodu Rapid s motorem 1,2 TSI. Rapid patřil k produkci automobilky hned třikrát. Nejprve od roku 1935, pak od roku 1984 a pokaždé šlo – pomineme-li technický pokrok, o naprosto odlišné karosářské verze. Aktuálně se model rapida představený v roce 2012 vyrábí ještě v Číně a v Rusku. Mladoboleslavská produkce skončila v roce 2019. 
Novodobý rapid má dvě karosářské verze – rok po liftbacku nižší střední třídy, který byl v našem testu (úložný prostor 550 – 1490 l), automobilka představila s ročním zpožděním také prodloužený hatchback s názvem Škoda Rapid Spaceback (úložný prostor 415 – 1381 l). Jedná se proto o ideální volbu pro menší rodinu s jedním dítětem, jednotlivce či starší manželský pár. 

Bubnové brzdy?
V době představení rapidu na Pařížském autosalonu, tedy v roce 2012 ještě dobíhaly dozvuky ekonomické krize, která začala v roce 2008 a mělo jít o ekonomickou alternativu k octavii druhé, později třetí generace, které oproti té první „octávce“ povyrostla. Rapid je vozidlo s rozměry podobnými octavii první generace ovšem bez combi. Ekonomická filozofie se projevuje například i tím, že některé méně vybavené verze disponují jen bubnovými brzdami zadní nápravy. To ale nebyl případ testovaného vozu. 
Půjčený rapid s najetými 62 tisíci kilometry a kotoučovými brzdami s brzděním žádné problémy neměl a za 199 tisíc Kč jde o slušný poměr cena - výkon. S benzínovou pohonnou jednotkou o výkonu 77 kW přijde vhod šestirychlostní manuální převodovka. Kromě ní mají rapidy také pětistupňový manuál a či sedmistupňové automatické DSG. Nutno dodat, že zážehové 1,2 TSI má různé verze s odlišným výkonem. Testovaná verze má kombinovanou spotřebu okolo 5,5 litrů na 100 kilometrů, což se dá akceptovat. V léte je ve voze možné využívat automatickou klimatizaci. 

Kilometry odpovídají
Po nastoupení do vozu mile překvapil kůží obšitý multifunkční volant. Jeho malé opotřebení napovídalo, že udávaný počet najetých kilometrů by mohl odpovídat skutečnosti a potvrdily to dobré jízdní vlastnosti bez žádných negativních zvukových projevů. Výkon motoru je pro vozidlo dané velikosti dostačující. Řidiči modernějších automobilů jsou zvyklí na daleko lepší odhlučnění motoru. Komu se ale nelíbí přídavně reproduktory, které už dnes někde simulují zvuk motoru, to může v rapidu vyhovovat. I tak se ale dá hluk motoru snížit například výměnou rozvodů, kterou odborníci navíc doporučují při každé koupi ojetiny. Daní za relativně slušný úložný prostor liftbacku je špatný výhled dozadu. Parkovací asistent, který měl ale zapůjčený rapid k dispozici, se proto minimálně u dané karosářské verze zdá být nezbytností.

 

zpět